دانستنی‌های سلامت

درد پریود و راه‌های کاهش آن

مقاله درد پریود و راه‌های کاهش آن در مجله دانستنی های سلامت وبسایت تسنیم گستر

چرا درد پریود را تجربه می‌کنیم ؟

درد پریود بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی است که همه‌ی زنان احتمالا آن را تجربه می‌کنند. این درد معمولا به صورت گرفتگی عضله شکمی صورت می‌گیرد و ممکن است به ران‌ها و کمر سرایت پیدا کند. هر بار ممکن است متفاوت باشد! به‌طوریکه گاهی ممکن است پریودی دردناک تجریه کنید ولی،‌ امکان عدم وجود درد یا هرگونه ناراحتی در دوران پریود هم هست. امکان دارد در بازه‌ای که دچار پریود نشده‌اید هم درد‌های لگنی حس کنید که در مقاله های بعد به آن خواهیم پرداخت.

دلیل درد پریودی، سفت شدن دیواره‌ی ماهیچه‌ای رحم (انقباض دیواره رحم)، برای ریزش در طی این دوره است. به طور کلی رحم انقباضات ملایمی را تجربه می‌کند که بسیاری از بانوان حتی متوجه آن هم نمی‌شوند. اما، اگر این انقباض برای ریختن دیواره داخلی رحم زیاد شود، به طبع درد بیشتری را تجربه خواهید کرد. جالب است بدانید که در طی این فرایند، با فشرده شدن رگ‌های خونی دیواره رحم، خونرسانی و به طبع آن رسیدن اکسیژن به سلول‌های رحمی قطع می‌شود. این عمل سبب آزادسازی ماده‌ای شیمیایی می‌شود که باعث آغاز درد است. در زمانی که بدن این مواد شیمیایی دردزا را آزاد می‌کند، ماده شیمیایی دیگری به نام پروستاگلاندین (Prostaglandin) را تولید می‌کند. این مواد باعث انقباض بیشتر و درد بیشتر خواهند شد.

هنوز مشخص نیست که چرا بعضی از خانم‌ها درد پریودی بیشتری را تجربه می‌کنند. احتمالا افرادی که پروستاگلاندین بیشتری آزاد می‌کنند، انقباض دیواره رحم بیشتر و درد بیشتری را حس خواهند کرد.

درد پریود ناشی از موارد پزشکی

در پاره ای از موارد ممکن است درد پریودی که تجربه می‌کنید ناشی از مشکلات پزشکی باشد و نیاز به مراقبت‌های تخصصی داشته باشد. این موارد ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • آندومتروزیس: در این مورد سلول‌هایی که معمولا در داخل رحم رشد می‌کنند، در جای دیگری مانند لوله‌های فالوپین یا تخمدان‌های پدیدار می‌شوند. وقتی که این سلول‌ها می‌ریزند، باعث ایجاد درد زیادی می‌شوند.
  • فیبروز: غدد غیر سرطانی که داخل یا اطراف رحم رشد می‌کنند و باعث پریود‌های سنگین و دردناک می‌شوند.
  • التهابات لگن: زمانی که رحم، تخمدان یا لوله‌های فالوپین به باکتری‌ها آلوده می‌شوند، به شدت ملتهب شده و درد‌های شدیدی در ناحیه لگن رخ می دهد.
  • آدنومیوز: رشد سلول‌های بافت داخلی رحم‌ در دیواره عضلانی رحم.

روش کاهش درد پریود

استفاده از مسکن برای کاهش درد پریود

اگر مشکلات پزشکی در کار نباشد، درد پریودی آنقدر شدید نیست که در منزل قابل درمان نباشد. در مقالات خارجی معمولا ایپوبروفن و آسپیرین را توصیه می‌کنند که اگر دچار آسم هستید پیشنهاد خیلی مناسبی نیست. پاراکتامول (استامینوفن) می‌تواند انتخاب بی دردسر تری باشد اما، تاثیر قدرتمندی مانند ایپوبروفن ندارد. تسنیم گستر استفاده از هرگونه دارویی بدون تجویز پزشک را توصیه نمی‌کند!

روش‌های خانگی کاهش درد پریود

ترک سیگار

ورزش‌های سبک:‌ شاید هنگام پریود اصلا حس ورزش نداشته باشید! اما ورزش‌های سبک باعث کاهش درد می‌شود. شنا، دوچرخه سواری یا پیاده روی سبک می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

کمپرس گرم ناحیه درد

دوش آب گرم یا خوابیدن در وان آب گرم

ماساژ: حرکات دایره وار و آرام بر روی ناحیه پایینی شکم

انواع تکنیک‌های ریلکسیشن: فعالیت‌هایی مانند یوگا و پیلاتس علاوه بر بهبود جریان خون، می‌تواند حواس شما را از درد دور کند. همچنین از فعالیت‌های آرام بخش ذهنی مانند مدیتیشن غافل نشوید.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست یا تنس (T.E.N.S): دستگاه کوچکی که با باتری کار می‌کند و از طریق پد‌های مخصوص جریان برق ملایمی را به ناحیه متصل شده انتقال می‌دهد. شما می‌توانید با اتصال پد‌های این دستگاه به ناحیه پایین شکم، درد خود را به آسانی تسکین دهید. شما می‌توانید دستگاه تنس دکتر هو را به صورت آنلاین خریداری کنید!

دمنوش برای درد پریود: طب سنتی از شاخه‌های درمانی است که گاهی به دست فراموشی سپرده می‌شود. از گیاهان دارویی مناسب برای تسکین درد پریودی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • چای بابونه: از یک هفته قبل از شروع قاعدگی نوشیدن روزانه دو فنجان چای بابونه توصیه می‌شود.
  • دمنوش بادرنجبویه
  • دمنوش شنبلیله
  • دمنوش گیاهی رازیانه: پس از شروع قاعدگی و به مدت سه روز، روزی چهار مرتبه و هر بار حدود ۳۰ میلی‌گرم عصاره رازیانه برای تسکین درد قاعدگی توصیه می‌شود.
  • شوید: بر اساس مطالعه‌ایی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده است، مصرف روزانه یک گرم شوید به مدت پنج روز (از دو روز قبل از شروع قاعدگی) برای تسکین درد قاعدگی توصیه می‌شود.

امیدواریم که این مطلب برای شما کاربردی و آموزنده باشد. همچنین میتوانید برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و تفاوت‌های آن با علائم قاعدگی این مقاله را مطالعه کنید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *