دانستنی‌های سلامت

علت تاخیر زمان پریود و ارتباط آن با بارداری

علت تاخیر زمان پریود و ارتباط آن با بارداری

علت تاخیر زمان پریود من و ارتباط آن با بارداری چیه؟؟ این سوالی است که اکثر بانوان با به تعویق انداختن زمان پریود خود میپرسند و گاها ممکن است باعث نگرانی آنها شود.ما در این مقاله به توضیح در مورد تاخیر زمان پریود و ارتباط آن با بارداری میپردازیم و 8 دلیل  غیر از بارداری را بررسی میکنیم.

اگر باردار نیستید، ممکن است قاعدگی شما به دلیل استرس زیاد یا وزن کم بدن دیر شود. برخی از شرایط، از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، دیابت، و سایر موارد نیز می توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند.

علت تاخیر در زمان پریود و درمان آن

نگران تاخیر در پریود هستید اما می دانید باردار نیستید؟

گاهی تاخیر زمان پریود ، به دلایل زیادی غیر از بارداری اتفاق می افتد. علل شایع می تواند از عدم تعادل هورمونی تا شرایط پزشکی جدی متغیر باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که شیوع سیکل‌های قاعدگی نامنظم بسته به سن، شغل و محل زندگی‌تان 5 تا 35.6 درصد است.

همچنین در دو صورت نامنظم بودن پریود شما طبیعی است:

1-زمانی که برای اولین بار پریود میشوید

2-زمانی که انتقال یائسگی شروع می شود. همانطور که بدن شما در مرحله گذار قرار می گیرد، چرخه شما می تواند نامنظم شود.

در این مقاله، به هشت دلیل که ممکن است علاوه بر بارداری، پریود شما دیر شود، می پردازیم.

عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟

اکثر افرادی که به یائسگی نرسیده اند معمولاً تقریباً هر 28 روز یکبار پریود می شوند. با این حال، چرخه قاعدگی سالم می تواند از هر 21 تا 40 روز متغیر باشد.

اگر قاعدگی شما در این محدوده ها قرار نمی گیرد، ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد.

 

علت تاخیر زمان پریود و ارتباط آن با بارداری

ممکنه پریود دیر بشه و  علت آن بارداری نباشه؟

علت تاخیر زمان پریود و ارتباط آن با بارداری چیست؟

باید در پاسخ به این سوال بگوییم بله.این امکان وجود دارد اما باید علت آن را بررسی و این مشکل را حتما درمان کنیم.

1. استرس

استرس مزمن می‌تواند هورمون‌های شما را از بین ببرد، روال روزانه‌تان را تغییر دهد، و حتی بر بخشی از مغز که مسئول تنظیم پریود است، یعنی هیپوتالاموس، تأثیر بگذارد. با گذشت زمان، استرس می تواند منجر به بیماری یا افزایش یا کاهش وزن ناگهانی شود که همه اینها می تواند بر چرخه شما تأثیر بگذارد.

اگر فکر می‌کنید استرس ممکن است پریود شما را از بین ببرد، تکنیک‌های تمدد اعصاب را تمرین کنید و سبک زندگی را تغییر دهید.

استرس مزمن همچنین می‌تواند بر سایر شرایط سلامتی که با آن زندگی می‌کنید نیز تأثیر بگذارد، بنابراین رسیدگی به آن خودتان یا با کمک یک متخصص پزشکی بخش مهمی از مراقبت از سلامت کلی شما است.

2. وزن کم بدن

افرادی که دارای اختلالات خوردن هستند، مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی، ممکن است در چرخه خود بی نظمی داشته باشند. کاهش وزن بیش از حد می تواند باعث پریودهای نامنظم شود و حتی ممکن است چرخه شما را به طور کلی متوقف کند. این به این دلیل است که نداشتن چربی کافی بدن می تواند تخمک گذاری را متوقف کند.

دریافت درمان برای اختلال خوردن و رسیدن به نقطه ای که دوباره چربی بدن شما بهینه باشد، می تواند چرخه شما را به طول اولیه خود بازگرداند.

افرادی که در تمرینات شدید مانند ماراتن شرکت می کنند، ممکن است دچار بی نظمی در چرخه پریود خود شوند.

3. چاقی

همانطور که زندگی با وزن کم می تواند باعث تغییرات هورمونی شود، زندگی با وزن بالا نیز می تواند باعث بی نظمی شود.

چاقی می‌تواند باعث شود که بدن مقدار زیادی استروژن، که یک هورمون اصلی تولید مثل است، تولید کند. استروژن بیش از حد می تواند باعث بی نظمی در چرخه شما شود و حتی ممکن است پریود شما را به طور کامل متوقف کند.

اگر پزشک تشخیص داده است که چاقی عاملی در تاخیر یا عدم قاعدگی شماست، ممکن است به شما توصیه کند که از طریق تغییر سبک زندگی، از جمله تمرکز بر روی غذاهای غنی از مواد مغذی و ورزش، وزن خود را کاهش دهید.

 

4. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS وضعیتی است که باعث می شود بدن شما هورمون مردانه آندروژن بیشتری تولید کند. در نتیجه عدم تعادل این هورمون، کیست روی تخمدان ها ایجاد می شود. این موضوع می تواند تخمک گذاری را نامنظم کند یا به طور کلی آن را متوقف کند.

سایر هورمون ها مانند انسولین نیز ممکن است نامتعادل شوند. این به دلیل مقاومت به انسولین است که اغلب با PCOS همراه است.

درمان PCOS بر بهبود علائم تمرکز دارد. پزشک شما ممکن است داروی ضد بارداری و یا داروی دیگری را برای کمک به تنظیم چرخه شما تجویز کند.

 

5. قرص‌های ضدبارداری

هنگامی که از قرص های ضدبارداری استفاده میکنید، ممکن است تغییراتی را در چرخه خود تجربه کنید. قرص های ضد بارداری حاوی هورمون های استروژن و پروژستین هستند که از ترشح تخمک توسط تخمدان ها جلوگیری می کنند.

بعد از قطع مصرف قرص ممکن است تا 3 ماه طول بکشد تا چرخه شما دوباره ثابت شود.

انواع دیگر داروهای ضد بارداری که کاشته یا تزریق می شوند نیز می توانند باعث از دست رفتن قاعدگی شوند.

6. بیماری های مزمن

بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری سلیاک نیز می توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند. تغییرات در قند خون با تغییرات هورمونی مرتبط است، بنابراین حتی اگر نادر است، دیابت کنترل نشده می تواند باعث شود که پریود شما نامنظم شود.

بیماری سلیاک باعث التهاب می شود که می تواند منجر به آسیب در روده کوچک شود که ممکن است بدن شما را از جذب مواد مغذی کلیدی باز دارد. این می تواند باعث پریودهای نامنظم یا عدم پریود در شخص شود.

سایر شرایط مزمن که ممکن است منجر به بی نظمی چرخه شود عبارتند از:

سندرم کوشینگ
هیپرپلازی مادرزادی آدرنال
سندرم آشرمن

 

7. نارسایی اولیه تخمدان (POI)

اکثر بانوان یائسگی را بین 45 تا 55 سالگی تجربه می کنند. کسانی که در حدود سن 40 سالگی یا زودتر دچار علائم می شوند ممکن است دچار نارسایی اولیه تخمدان (POI) یا یائسگی طبیعی زودرس شوند.

حدود 1%  زنان قبل از 40 سالگی POI را تجربه می کنند. در حالی که این وضعیت می تواند از برداشتن تخمدان ها با جراحی ایجاد شود، علل دیگر شامل اختلالات ژنتیکی و شرایط خودایمنی است.

اگر سن شما 40 سال و یا کمتر است، و قاعدگی شما متوقف شده است ، با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد آزمایش و درمان POI صحبت کنید.

 

8. مشکلات تیروئید

پرکاری یا کم کاری غده تیروئید نیز می تواند دلیل دیررس یا عقب افتادن قاعدگی باشد.

تیروئید متابولیسم بدن شما را تنظیم می کند، بنابراین سطح هورمون ها نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. مشکلات تیروئید معمولاً با دارو قابل درمان است. پس از درمان، قاعدگی شما احتمالاً به چرخه طبیعی خود باز می گردد.

 

آیا باردار هستم یا عادت ماهانه ام دیر شده است؟

اگر پریود شما دیر شده است و فکر می کنید ممکن است باردار باشید، می توانید تست بارداری بدهید. اکثر آزمایشات خانگی بسیار دقیق هستند، اما اگر فکر می کنید ممکن است نتیجه شما اشتباه باشد، می توانید برای آزمایش خون یا ادرار به پزشک مراجعه کنید.

برخی از علائم بارداری در شش هفته اول پس از لقاح نیز می تواند نشان دهد که ممکن است باردار باشید. اگر در عرض شش هفته پریود نشده اید، بعید است که علت آن مربوط به تغییرات طبیعی در چرخه قاعدگی شما باشد.

برای اظلاع از علائم بارداری به وبلاگ آن در سایت مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم
اگر قاعدگی‌های شما نامنظم به نظر می‌رسد، یا پریودتان را از دست داده‌اید، اما می‌دانید که باردار نیستید، بهتر است که در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید، زیرا دلایل و شرایط زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث این مشکل شود.

پزشک شما می تواند به درستی دلیل تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی شما را تشخیص دهد و علت تاخیر زمان پریود و ارتباط آن با بارداری رو برای شما توضیح دهد و گزینه های درمانی شما را بررسی میکند. اگر می توانید، تغییرات در چرخه خود و همچنین سایر تغییرات سلامتی را ثبت کنید. این موضوع به پزشک در تشخیص کمک می کند.

اگر علائم زیر را دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی غیرعادی شدید
  • تب
  • درد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • خونریزی که بیش از 7 روز طول بکشد
  • خونریزی بعد از اینکه وارد یائسگی شده اید و حداقل یک سال است که پریود نشده اید

درمان های خانگی برای تحریک پریود شما

  • ورزش
  • رژیم غذایی
  • کنترل استرس
  • استفاده از مکمل
  • توصیه های پزشکی

اگر از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده نمی کنید، ممکن است بتوانید دوره قاعدگی خود را به طور طبیعی تنظیم کنید. اصلاح روال ورزش، انجام اقداماتی برای کاهش استرس، برخی میوه ها و سبزیجات و حتی ارگاسم ممکن است به شروع قاعدگی کمک کند.

اما چند نکته وجود دارد:

تحریک اولین دوره قاعدگی (قاعدگی) غیرممکن است.
روش های گیاهی برای افرادی که ممکن است باردار باشند یا از نوزادی شیر می دهند، توصیه نمی شود.
قاعدگی های تاخیری یا عدم قاعدگی ناشی از یک بیماری زمینه ای ، بعید است بدون درمان برطرف شود.
همچنین مهم است که توجه داشته باشید که تحقیقات در مورد داروهای طبیعی برای القای قاعدگی محدود است. هیچ یک از این روش ها تضمینی برای کارکرد ندارند.

استفاده طولانی مدت از کنترل بارداری هورمونی تنها راه مطمئن برای تنظیم چرخه قاعدگی شما است.

عقب افتادن پریود و ترشحات سفید

ترشح به جای پریود به طور بالقوه می تواند نشانه بارداری باشد، اما ممکن است نشانه بسیاری از موارد دیگر مانند استرس یا اندومتریوز نیز باشد.

بارداری می تواند باعث ایجاد انواع تغییرات در بدن شما شود. گرفتگی عضلات، عقب افتادگی قاعدگی و ترشحات سفید رنگ برخی از علائمی هستند که ممکن است نشان دهنده بارداری شما باشند.

اما بسیاری از علائم بارداری وجود دارد، و فقط به این دلیل که شما برخی از آنها را دارید، لزوماً به این معنی نیست که شما منتظر بچه هستید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *