دانستنی‌های سلامت

خشکی پوست در بارداری (علت،درمان،جنسیت)

خشکی پوست پر بارداری درمان جنسیت جنین علل

خشکی پوست در بارداری (علت،درمان،جنسیت)

دوش گرفتن در بارداری خشکی پوست در بارداری علل درمان

 

 

خشکی پوست زنان باردار در دوران بارداری رایج است. تغییرات هورمونی باعث می شود که پوست شما خاصیت ارتجاعی و رطوبت خود را از دست بدهد، زیرا آن را کشیده و سفت می کند تا شکم در حال رشد را در خود جای دهد. این می تواند منجر به پوسته پوسته شدن پوست، خارش یا علائم دیگر شود که اغلب با خشکی پوست همراه است.در طول سه ماهه سوم، برخی از زنان باردار ممکن است برجستگی های قرمز خارش دار روی شکم خود ایجاد کنند.اگر پوست خشکی دارید، در اینجا چند راه حل طبیعی وجود دارد که به پوست شما کمک می کند تا آبرسانی کند.

۵ راهکار درمانی برای خشکی پوست در بارداری

استفاده از مرطوب کننده

محصولاتی که تهیه می‌کنید، می‌توانند به عنوان مرطوب‌کننده هم باشند. روغن زیتون و روغن نارگیل رطوبت شدیدی به پوست می دهند و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. شما فقط به چند قطره نیاز دارید که روی پوست خود بمالید تا روغن ها اثر کنند. سعی کنید روی پوست مرطوب بمالید تا احساس چربی نکنید.همچنین استفاه از کرم مامیلان میتواند در دوران بارداری از ترک و خشکی پوست جلوگیری کند.

صابون خودت رو درست کن

از شوینده‌های بدن و صابون‌هایی که حاوی الکل، عطرها یا رنگ‌های تند هستند که می‌توانند برای پوست تحریک‌کننده باشند، خودداری کنید. در عوض، سعی کنید 1 قاشق سرکه سیب را با 2 قاشق آب مخلوط کنید تا یک پاک کننده طبیعی داشته باشید که می تواند سطح pH پوست شما را بازگرداند و خشکی پوست را تسکین دهد.

همچنین می توانید روغن نارگیل مرطوب کننده، عسل خام و صابون های گیاهی حاوی روغن زیتون را ، برای تهیه صابون حمام خانگی مخلوط کنید. این کار باعث می شود پوست شما صاف تر از همیشه شود. اما در مورد میزان درخواست خود زیاده روی نکنید. فقط به اندازه کافی برای از بین بردن کثیفی و روغن استفاده کنید. شما هرگز نباید پوست خود را با محصول بیش از حد سنگین کنید.

ماست را امتحان کنید

ماست سرشار از اسید لاکتیک و پروتئین است. آنها به سم زدایی و آبرسانی پوست شما کمک می کنند. آنها همچنین به حذف سلول های مرده پوست کمک می کنند، منافذ را سفت می کنند و با کاهش خطوط ریز ظاهر شما را جوان تر نشان می دهند.

یک لایه نازک از ماست ساده را با نوک انگشتان خود روی پوست خود ماساژ دهید و بگذارید دو یا سه دقیقه بماند. با آب گرم تمیز کنید و با حوله خشک کنید.

حمام شیر بگیرید

حمام شیر یکی دیگر از محلول های لبنی است که می تواند پوست خشک را تسکین دهد. مانند ماست، اسید لاکتیک طبیعی موجود در شیر می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد و پوست را آبرسانی کند.

برای تهیه یک حمام شیر خانگی، 2 فنجان شیر خشک کامل، 1/2 فنجان نشاسته ذرت و 1/2 فنجان جوش شیرین را با هم ترکیب کنید. کل مخلوط را داخل آب حمام بریزید. اگر گیاهخوار هستید، می توانید به جای آن از برنج، سویا یا شیر نارگیل استفاده کنید.

انجمن بارداری آمریکا قویاً پیشنهاد می کند که آب حمام باید گرم باشد تا داغ، و زنان باردار زمان خود را در حمام به 10 دقیقه یا کمتر محدود کنند.

زمان دوش گرفتن خود را محدود کنید

دوش گرفتن در بارداری خشکی پوست در بارداری علل درمان حمام در بارداری

همچنین، گذراندن زمان بیش از حد زیر دوش آب گرم می تواند پوست شما را خشک کند. آب داغ می تواند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرد. سعی کنید فقط از آب گرم استفاده کنید و زمان خود را برای حفظ رطوبت پوست خود محدود کنید.

آیا باید نگران خشکی پوستم باشیم؟

به دلیل تغییر سطح استروژن، مقداری خارش (به ویژه در کف دست) طبیعی است. اما در صورت احساس خارش شدید در دست و پا به پزشک مراجعه کنید. همچنین مراقب علائمی باشید که عبارتند از:
  • ادرار تیره
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • افسردگی
  • مدفوع رنگ روشن

اینها ممکن است علائم کلستاز داخل کبدی بارداری (ICP) باشند. ICP یک اختلال کبدی مرتبط با بارداری است که بر جریان طبیعی صفرا تأثیر می گذارد. این می تواند برای کودک شما خطرناک باشد و منجر به مرده زایی یا زایمان زودرس شود.

هورمون های بارداری عملکرد کیسه صفرا را تغییر می دهند و باعث کاهش یا توقف جریان صفرا می شوند. این می تواند منجر به تجمع اسید صفراوی شود که به داخل خون می ریزد. طبق گزارش بنیاد کبد آمریکا، ICP به ازای هر 1000 حاملگی در ایالات متحده، یک تا دو بارداری را تحت تاثیر قرار می دهد. کلستاز معمولاً طی چند روز پس از زایمان ناپدید می شود.

هر گونه تغییر پوستی جدید که با خارش مشاهده می شود باید توسط پزشک ارزیابی شود. اگر متوجه ضایعاتی مانند برجستگی های قرمز روی شکم یا اطراف ناف خود شدید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است بتوانند شما را با یک کرم موضعی برای کمک به تسکین خارش و تحریک درمان کنند.

خشکی پوست در بارداری و تشخیص جنسیت جنین

افسانه ها این است که خشکی دست‌ها نشانه بارداری شماست. اگر احساس می‌کنید دست‌های شما نرم و مرطوب شده است، می‌توانید در بدو تولد نوزادی را به عنوان دختر انتخاب کنید. حقیقت: خشکی پوست در دوران بارداری شایع است و نشان نمی دهد که شما پسر یا دختر دارید.

خشکی لب در بارداری

خشکی لب در بارداری علل خشکی پوست در بارداری درمان خشکی پوست در بارداری

ممکن است در دوران بارداری لب‌های خشک‌تر و ترک‌خورده‌تر را تجربه کنید. این به این دلیل است که بدن شما در این مدت به هیدراتاسیون اضافی نیاز دارد و در صورت ادامه وضعیت قبل از بارداری، احتمال اینکه به اندازه کافی دریافت نکنید، بیشتر می شود. و بدن شما می تواند آنچه را که بدست می آورد حفظ کند و رطوبت را از سطح دور کند. کم آبی بدن همچنین می تواند یکی از عوارض جانبی استفراغ باروری یا تهوع شدید صبحگاهی باشد.

بنابراین از آب خورن غافل نشید و پوست خود را مرطوب نگه دارید و لبخند بزنید . بدن و کودک در حال رشد شما از شما تشکر خواهند کرد:)

دلایل خشکی دست در بارداری چیست؟

1. تحریک پذیری

همانطور که بارداری از مرحله ای به مرحله دیگر می رسد، پوست دستخوش تغییرات زیادی می شود. در حالی که سینه ها و شکم شما بزرگتر می شوند، پوست اطراف دستان شما ممکن است قرمز و خشک شود و خارش شدیدتر شود.

تلاش برای کاهش خارش، مانند مالش پوست روی پوست، می تواند وضعیت را بدتر کند. چروکیدگی لباس و پارچه و مواد شیمیایی نیز می تواند باعث خشکی و خارش دست در دوران بارداری شود. این عوامل باعث ایجاد لکه های تحریک شده و التهاب روی دست مادران باردار می شود.

2. اگزما

خشکی دست ها در دوران بارداری با اگزما نیز مرتبط است، وضعیتی که بیشتر در دو سه ماهه اول تجربه می شود. علائم این بیماری شامل خارش، التهاب، بثورات و احساس سوزش است. گفته می شود زنان بارداری که برای اولین بار اگزما را تجربه می کنند، از فوران آتوپیک بارداری (AEP) رنج می برند.

چه اگزما باشد و چه AEP، مهم است که مراقب لکه های پوست ملتهب اطراف دست باشید. این وضعیت ممکن است بر سلامت کودک تأثیری نداشته باشد، اما ارزش کنترل یا درمان سریع را دارد.

3. پسوریازیس

یکی دیگر از علائم خشکی و خارش دست در دوران بارداری وجود لکه های ضخیم پوست خشک است. در حالی که این وضعیت احتمالاً با پیشرفت بارداری بهبود می یابد، گزارشی توسط Expert Review of Clinical Immunology نشان می دهد که بسیاری از زنان باردار باید به دنبال درمان باشند. پسوریازیس خفیف به راحتی قابل کنترل است، اما موارد متوسط تا شدید ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا درمان شود.

4. اختلال پروریگو

علائم اصلی خارش بارداری برجستگی های کوچک و خارش دار روی دست ها است که شبیه نیش حشرات است. این بیماری می تواند از عدم تعادل در عملکرد سیستم ایمنی در دوران بارداری ناشی شود. پروریگو برای نوزاد مضر نیست اما در صورت بدتر شدن وضعیت باید درمان شود.

5. کلستاز

خشکی و خارش دست ها در سه ماهه سوم می تواند ناشی از کلستاز داخل کبدی بارداری (ICP) باشد. این وضعیت همچنین می تواند از کلستاز زنان و زایمان (OC) ایجاد شود. در حالی که ICP غیر معمول است، این بیماری 1 تا 2 نفر از هر 1000 زن باردار در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد.

خارش دست ها شایع ترین علامت ICP است، اما زنان باردار مبتلا به این بیماری باید مراقب خستگی، حالت تهوع، ادرار تیره و افسردگی خفیف نیز باشند.

برخی از عوامل موثر در این وضعیت عبارتند از: اختلال در عملکرد کبد ناشی از عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری، یا تغییرات در فرآیند گوارش. اسیدهای صفرا نیز می توانند از کبد به بافت های دست شما سرازیر شوند و باعث خارش شوند.

عوامل ژنتیکی نیز می توانند در شیوع ICP نقش داشته باشند. بنابراین، زنان باردار مبتلا به خارش دست باید با مادر، خواهر و بستگان نزدیک خود در مورد تجربیات مشابه در دوران بارداری خود مشورت کنند.

پس از زایمان، عملکرد کبد به حالت عادی باز می گردد و علائم ICP باید ناپدید شوند. با این حال، باید پزشک خود را در مورد افزایش خشکی دست ها در دوران بارداری اطلاع دهید، زیرا عدم انجام این کار می تواند عوارض جانبی جدی برای کودک شما ایجاد کند.

ICP با خطر بالای زایمان زودرس، مرده زایی و سایر عوارض همراه است. از این رو باید به طور مناسب با آن برخورد کرد.

درمان خشکی و خارش دست در دوران بارداری

دوش گرفتن در بارداری خشکی پوست در بارداری علل درمان خشکی پوست دست در بارداری

درمان های طبیعی

از یک مرطوب کننده بدون عطر استفاده کنید: این دارو برای تسکین پوست اطراف دست بسیار مفید است. مرطوب‌کننده‌های حاوی روغن آرگان، روغن زیتون و شی مخصوصاً برای دست‌های خشک و خارش دار توصیه می‌شوند.

کرم‌های دستی که ترکیبی از کمپلکس‌های مرطوب‌کننده و تسکین‌دهنده پوست مانند کره شی، روغن آرگان، موم غلات مصرف‌شده و غیره را فراهم می‌کنند، برای از بین بردن خارش پوست تحریک‌شده دست‌ها سریع و موثر هستند. این اجزا با کاهش التهاب و کاهش اثرات ترشح هیستامین عمل می کنند.

پوشیدن لباس طبیعی: از دستکش استفاده کنید و لباس هایی از الیاف طبیعی مانند پنبه بپوشید، زیرا تنفس پوست روی دست ها را آسان می کند.

شستشو با بلغور جو دوسر: خشکی دست ها را در دوران بارداری با حمام کردن آنها در آب مخلوط با جو، پودر شیر و جوش شیرین درمان کنید. مخلوطی از مواد را به خوبی به آب حمام اضافه کنید و دست های خشک و خارش دار خود را به مدت 20 دقیقه خیس کنید.

توصیه می شود داروهایی مانند اسانس ها با دستور پزشک استفاده شوند. برخی از روغن‌ها ممکن است باعث عوارض بارداری شوند، اما اثرات حمام بلغور جو را به میزان قابل توجهی بهبود نمی‌دهند.

لوسیون ها و کرم‌های درمانی: دست های خشک و خارش خود را با استفاده از لوسیون کالامین و کرم هایی مانند کره کاکائو و کره شی تسکین دهید. صبح و شب قبل از خواب روی دست های تمیز و خشک استفاده کنید.

زنان باردار مبتلا به اگزما باید قبل از استفاده از لوسیون ها برای تسکین خارش با پزشک خود مشورت کنند. برخی از لوسیون ها را می توان به مقدار کم استفاده کرد، اما اکثر آنها در دوران بارداری توصیه نمی شوند.

توصیه می شود به سراغ محصولاتی بروید که بر پایه مواد مرطوب کننده و آبرسان طبیعی هستند.

علاوه بر این، با استفاده از صابون های ملایم و با دوری از مواد آلرژی زا و محرک، دست های خود را سالم نگه دارید.

مواد شوینده و عطر را تغییر دهید: مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید محصولات پاک کننده می توانند باعث تحریک پوست شوند. بنابراین، می توانید صابون یا مواد شوینده خود را با مواد انتخابی درست کنید تا خطر خشکی دست در دوران بارداری را به حداقل برسانید.

هیدراته بمانید: زنان باردار باید مصرف آب خود را افزایش دهند تا از خشکی دست جلوگیری کنند. برای جذب بیشتر در بدن، آب نارگیل بنوشید.

دوش گرفتن در بارداری خشکی پوست در بارداری علل درمان نقش آب در بارداری

استفاده از کولر و دستگاه مرطوب کننده هوا : هوای خنک و مرطوب می تواند به رفع خارش و خشکی دست کمک کند.

درمان پزشکی

زنان باردار می توانند موارد شدید خشکی و خارش دست را با مشورت پزشک معالجه کنند. علائمی مانند حالت تهوع و یرقان می‌تواند یک مورد به ظاهر خفیف خارش در اطراف کف دست شما را بدتر کند. بنابراین توصیه می شود که تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید زیرا چنین شرایطی می تواند نشانه ICP باشد.

قبل از استفاده از داروهای طبیعی برای درمان خشکی دست در دوران بارداری، باید به پزشک خود اطلاع دهید تا از خطر استفاده از محصولات مضر جلوگیری کنید.

بیمارانی که از پسوریازیس و اگزما رنج می برند نیز باید برای بیماری خود به دنبال درمان پزشکی باشند. پزشک داروهای ایمن را با نسخه های مناسب توصیه می کند. اگر علت خارش کلستاز باشد، پزشک ممکن است داروهایی را برای کاهش وضعیت و کنترل جریان اسید صفراوی در خون تجویز کند.

کرم مامیلان،درمان خشکی و شقاق سینه

شقاق سینه عارضه‌ای شایع در مادران شیرده است که باعث خشکی، تحریک شدگی، زخم یا شکاف نوک پستان میشود.از نشانه‌های شقاق سینه می‌توان به احساس ناراحتی، درد و التهاب، خشکی، پوسته پوسته شدن، قرمزی، عفونت، ترک یا زخم‌ اشاره کرد. این التهاب می‌تواند تا حدی برای مادران آزاردهنده باشد و آنها توان شیردهی به فرزند را نداشته باشد. شقاق سینه علاوه بر شیردهی در بین ورزشکاران (مانند دوندگان) نیز شایع است زیرا آن ها مستعد عرق سوز شدن در ناحیه نوک پستان می باشند. به غیر از مواردی که به عفونت منجر شده و نیاز به بررسی و مداوا توسط پزشک دارد، با خرید آنلاین کرم سینه مامیلان، ساخت کشور آلمان، به راحتی شقاق سینه را درمان کنید!

کرم سینه مامیلان - درمان شقاق سینه - Mamilan Breast Cream - BPA Free كرم شقاق سينه لانولين - بهتر از كرم شقاق سينه موستلا خريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *