دانستنی‌های سلامت

تعیین جنسیت جنین – از سیر تا پیاز!

روش های تعیین جنسیت - طبیعی، قطعی و سونوگرافی

تعیین جنسیت جنین – روش های قطعی و خانگی و نکات

تعیین جنسیت جنین (به انگلیسی fetal s.e.x determination)، به صورت قطعی و زودهنگام دغدغه ی بسیاری از مادران بوده و از طریق روش های علمی و مدرن یا سنتی و خانگی متعددی صورت می گیرد. در این میان بازار خرافات و روش های عجیب هم خیلی داغه! پس از بررسی تمامی روش های تایید شده توسط متخصصین و سایر راه های موجود، در انتهای مقاله به سوالات پرتکرار شما عزیزان نیز پاسخ خواهیم داد. این مقاله قراره کامل و مفصل باشه پس کمربندت رو ببند و بزن بریم!

تشخیص جنسیت با سونوگرافی – مطمئن ترین روش

به گزارش WebMD، سونوگرافی همچنان مطمئن ترین روش غیرتهاجمی تشخیص جنسیت جنین در دوران بارداری است. سونوگرام یا سونوگرافی جنین (به انگلیسی fetal ultrasound or sonogram) آزمایشی است که در دوران بارداری انجام می شود که از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از کودک شما در رحم استفاده می کند. سونوگرافی یک بخش طبیعی از مراقبت های قبل از تولد است، چرا که به پزشک شما کمک می‌کند تا اطلاعات مهمی را در مورد رشد و پیشرفت کودک شما یا بروز هرگونه مشکل احتمالی برای رشد و سلامت کودک ارائه کن.

پروسه انجام سونوگرافی برای جنسیت جنین

در حین سونوگرافی ، روی یک میز معاینه قرار خواهید گرفت و مقداری ژل بر روی شکم شما پخش می شود. یک دستگاه کوچک به نام پروب سونوگرافی، بر روی پوست شکم شما قرارداده شده و امواج صوتی را به رحم شما می فرستد. تصاویرجمع آوری شده را در صفحه نمایش دستگاه سونوگرافی مشاهده می‌کنید. ‌

پس از اتمام معاینه ، ژل سونوگرافی پاک می شود و پزشک شما، نتایج را با شما در میان می گذارد. در صورت تمایل می توانید نسخه های چاپی از سونوگرافی را دریافت کنید. اگر اطلاعات بیشتری در مورد سلامت کودک شما نیاز باشد ، پزشک ممکن آزمایشات دیگری نیز بخواهد.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی جنین

دقت در تعیین جنسیت کودک شما با طول مدت حاملگی افزایش می یابد. دقت می تواند از ۷۰.۳٪ در هفته یازدهم (۱۱ هفته) بارداری تا ۹۸.۷٪ درهفته دوازدهم (۱۲ هفته) و ۱۰۰٪ در هفته سیزدهم (۱۳ ام) بارداری متفاوت باشد.

پس زمان قطعی تشخیص جنسیت جنین هفته‌ی ۱۳ ام بارداری است. اگرچه سریعترین زمان تشخیص، یازده هفته نخستین بارداری است که می توان با استفاده از روشی به نام “تئوری nub” ، با سونوگرافی تعیین کرد.

روش تشخیص ناب (تئوری nub) چیست؟

روش تشخیصی ناب (به انگیسی Nub Theory)، ناب یا لوله تناسلی جنین (عضوی از جنین است که شبیه اندام تناسلی است) بین پاها است بررسی می شود. این اندام در نهایت دستگاه تناسلی جنین را تشکیل می دهد. این تئوری بیان می کند که اگر این ناب در ۳۰ درجه یا بیشتر قرار بگیرد – شما یک پسر دارید و برای یک دختر تقریباً مستقیم است.

طبق گزارش سایت windowtothewomb  انگلستان، تئوری nub تا قبل از هفته ۱۶‌ام فقط تا ۶۰ درصد دقیق است.

در دوران بارداری چندبار باید سونوگرافی رفت؟

  • سه ماهه اول (غربالگری اول): سونوگرافی اول شما در سه ماهه اول  (First trimester) اتفاق می افتد که زمان آن از روز اول اخرین پریود (معمولاً قبل از بارداری) تا هفته ۱۳ بارداری است. در اولین سونوگرافی ، پزشک شما تأیید می کند که آیا شما باردار هستید یا خیر و همچنین چه مدت باردار بوده اید. ممکن است در این معاینه به جای یک پروب های شکمی مرسوم سونوگرافی،از پروب واژینال استفاده شود. همچنین می توانید درباره ی موعد مقرر احتمالی زایمان و تعداد فرزندان مطلع شوید.
  • سه ماهه دوم: سونوگرافی بعدی در سه ماهه دوم (۱۴ تا ۲۶ هفته) انجام می شود تا از کیفیت رشد و سلامت جنین مطلع شوید.
  • سه ماهه سوم: سونوگرافی دیگری ممکن است برای سه ماهه سوم (۲۷ تا ۴۰ هفته) سفارش داده شود. در این زمان ، ممکن است پزشک شما بخواهد موقعیت کودک و وزن مورد انتظار کودک در حال رشد را بررسی کند تا ببیند ایا همه چیز آنطور که باید پیش رفته یا خیر.

 

راه های تعیین جنسیت به جز سونوگرافی چیست؟

در روش های دیگر مانند ای یو ای (iui) و روش های درمان نازایی ای وی اف (IVF) نیز امکان تشخیص یا تعیین جنسیت وجود دارد.

intrauterine insemination) iui)

در این روش اسپرم مرد پس از تقویت یا انجام اصلاحات لازم، به داخل رحم خانم تزریق یا القاح خواهد شد.

روش IVF

در این روش القاح و فرایند بارداری به صورت آزمایشگاهی صورت گرفته و امکان تعیین قطعی جنسیت فرزند پسر یا دختر وجود دارد.

 

روش های خانگی و سنتی تعیین جنسیت جنین

علاوه بر روش های علمی مرسوم که از دقت بالایی برخوردارند، روش های سنتی و خانگی متعددی نیز وجود دارند که ریشه در فرهنگ و باورهای عموم مردم دارند. این روش ها تضمینی نبوده و بیشتر جنبه ی تجربی دارند. از روش های بیشتر شناخته شده می توان به موارد زیر اشاره کرد.

توجه: بهترین راه برای حفظ سلامت فرزندتان، مشورت با پزشک متخصص است!

تشخیص جنسیت با جوش شیرین

شاید یکی از سرج شده ترین روش های خانگی همین استفاده از جوش شیرین است!

در این روش اگر ترکیب ادرارتان با جوش شیرین قلیان کنند و مانند مایعات گازدار حباب تشکیل شود فرزند شما پسر و اگر صاف بماند فرزند دختر است.

تشخیص جنسیت از روی ناف مادر – روش سنتی!

خیلی از مامان بزرگ ها میگن که مادری که دختر داره نافش بدون تغییر می‌مونه! ولی در مادری که جنین پسر بارداره، ناف کمی به سمت بیرون میاد. سالیان ساله که در روش های سنتی تشخیص جنسیت به بررسی ناف مادر ایمان دارند و معتقدند درصد موفقیت بالایی داره!

تشخیص جنسیت جنین با کلم قرمز

ابتدا ۱۰ دقیقه، نیمی از یک کلم قرمز را در قابلمه ای که نیمی از آن را از آب پر کرده اید بجوشانید. پس از اینکه رنگ آب به رنگ کلم نزدیک شد اجازه دهید تا خنک شود. مقداری از ادرار خود را با محلول به دست امده ترکیب کنید. اگر رنگ مایع ترکیب شده صورتی مایل به قرمز شد، فرزند پسر و اگر رنگ آن بنفش شد، فرزند شما دختر است.

تست تعیین جنسیت با خمیردندان

در این روش کافی است مقداری خمیر دندان را در یک ظرف پلاستیکی بریزید و مقداری ادرار را به آن اضافه کنید بعد از مخلوط کردن این دو با هم باید منتظر واکنش باشید، اگه رنگ خمیردندان سفیدی که با ادرار مخلوط کردید به آبی کثیف تغییر کرد تست شما مثبت هست. و اما ایراد تست با خمیر دندان این است که مدت زمان نتیجه دادن آزمایش و اینکه مقدارهای ادرار و خمیردندان مشخص نشده است.

 

تعیین جنسیت صد درصد پسر با ویار آبلیمو!

کسانی که فرزند پسر به دنیا آورده اند بسیار از ویار آبلیمو صحبت می کنند! به طوری که حتی احساس بوی آبلیمو آنها را آرام می کند! در فروم های مادران باردار و کسانی که تجربه پسردار شدن را دارند، ویار آبلیمو به وفور مطرح شده.

سوالات شما

تعیین زودهنگام جنسیت جنین در ۱ ماهگی در خانه

همانطور که قبل تر اشاره شد، تا قبل از هفته ۱۳ام بارداری و انجام سونوگرافی نمی توان نظری قطعی داد. اما اگر میخواهید در ۱ ماهگی جنسیت فرزند خود را بدانید، شاید راهکارهای ساده خانگی خالی از لطف نباشد.

 

  • پاهای مادر: ورم کردن پاهای مادر معمولا نشانه ی جنین دختر  است . گفته می شود که در مادرانی که جنین پسر دارند، تا اواخر بارداری ورمی  دیده نمی‌شود.
  • پوست مادر : برطبق گفته مادرانی که دختردار شده اند، در بارداری با جنین دختر احتمالا بروز جوش و لک بسیار بیشتر است.
  • تنگی نفس: در مادرانی که جنین پسر باردار بوده اند تنگی نفس دیده شده، در صورتی که در فرزندان دختر چنین موردی گزارش نمی شود.

تعیین جنسیت جنین در دو ماهگی

علائمی که برای تشخیص جنسیت فرزندتان در دو ماهگی وجود دارد به شرح ذیل است:

  • رشد سینه های مادر: در جنین های دختر رشد سریع بافت پستان مادر بیشتر دیده می شود.
  • حالت تهوع : تجربه حالت تهوع برای مادران آن هم در اول صبح امری طبیعی است، اما این مورد در مادرانی که پسر باردارند کمتر دیده می شود.
  • اشتهای مادر: در جنین پسر شاهد هستیم مادر اشتهای زیادی پیدا می‌کند.
  • دمای پا: مادرانی که جنین پسر را باردار بوده اند عموما سردی و رنگ پریدگی پاها را در ابتدای بارداری گزارش می کنند.

تعیین جنسیت صد درصد پسر امکان پذیره؟

عموما اصلاح سبک زندگی و اسیدیته یا بازی بودن محیط واژن از دلایل تعیین جنسیت نامبرده می شود. عواملی مانند :

  • رژیم غذایی
  • نزدیکی بر اساس زمان تخمک گذاری
  • شست و شوی واژن

می توانند تاثیرگذار باشند. برای موضوع تاثیر سبک زندگی و رژیم غذایی بر روی جنسیت فرزند مطالبی در حال تولید است که به زودی بارگزاری می شود. همچنین روش های آزمایشگاهی بارداری مانند ای وی اف (ivf) و PGD (Preimplantation Genetic Diagnosis) به صورت قطعی تعیین کننده جنیست خواهند بود. برای اطلاعات بیشتر از روش بارداری آزمایشگاهی، مقاله را مطالعه کنید.

تقویم چینی تعیین جنسیت

گفته می شود که این تقویم چینی تعیین جنسیت به مدت ۷۰۰ سال در مقبره ای در پکن چین مدفون بوده و حالا پیدا شده! گرچه می توان این مطلب را به عنوان افسانه ای محلی دسته بندی کرد، اما بسیاری از مادران به شدت به آن ایمان دارند!

در این جدول بسته به تاریخ اقدام به بارداری و سن مادر که از ۱۸ الی ۳۱ سال دسته بندی شده است، می توان جنسیت فرزند را تعیین نمود. در جدول های زیر آبی رنگ فرزند پسر و صورتی رنگ فرزند دختر است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *