دانستنی‌های سلامت

ای وی اف (IVF) چیست؟ – درمان ناباروری و سوالات شما

همه چیز درباره ی ای وی اف ivf

ای وی اف (ivf) یا باروری آزمایشگاهی چیست؟

ای وی اف (IVF) به انگلیسی In vitro fertilization، یک روش پزشکی برای بارداری است، که در آن تخمک توسط اسپرم در خارج از بدن (مانند لوله آزمایش و یا …) بارور می شود.
این روش که لقاح آزمایشگاهی نیز نامیده می شود، یک درمان برای ناباروری است، وضعیتی که در آن شما نمی توانید پس از حداقل یک سال تلاش باردار شوید. IVF همچنین می تواند برای جلوگیری از انتقال مشکلات ژنتیکی به کودک استفاده شود.

ای وی اف چگونه انجام می شود؟

در طی لقاح آزمایشگاهی، تخمک های بالغ از تخمدان ها جمع آوری شده و توسط اسپرم در آزمایشگاه بارور می شوند. سپس روشی برای قرار دادن یک یا چند تخمک بارور شده (جنین) در رحم انجام می شود. یک دوره کامل IVF حدود 2 تا 3 هفته طول می کشد. گاهی اوقات این مراحل به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و فرآیند ممکن است طولانی‌تر شود.

ای وی اف چیست و چگونه انجام می شود؟

چرا بارداری از طریق ای وی اف انجام می شود؟

لقاح آزمایشگاهی درمانی برای ناباروری یا مشکلات ژنتیکی است. قبل از انجام IVF برای درمان ناباروری، شما و شریک زندگیتان ممکن است بتوانید گزینه های درمانی دیگری را که شامل روش های کمتر یا بدون ورود به بدن هستند، امتحان کنید. به عنوان مثال، داروهای باروری می توانند به تخمدان ها کمک کنند تا تخمک های بیشتری بسازند. و روشی به نام تلقیح داخل رحمی، اسپرم را مستقیماً در رحم نزدیک به زمانی که تخمدان آزاد می کند، تخمک گذاری می کند.

گاهی اوقات، IVF به عنوان درمان اصلی برای ناباروری در افراد بالای ۴۰ سال ارائه می شود. همچنین در صورت داشتن شرایط خاص سلامتی می توان آن را انجام داد. به عنوان مثال، IVF اگر شما یا شریک

  • زندگیتان موارد زیر را داشته باشید گزینه ی مناسبی است:
  • آسیب یا انسداد لوله فالوپ
  • اختلالات تخمک گذاری
  • اندومتریوز
  • فیبروئید رحم
  • جراحی های قبلی برای جلوگیری از بارداری
  • مشکلات اسپرم
  • یک اختلال ژنتیکی
  • تمایل به حفظ باروری به دلیل سرطان یا سایر شرایط سلامتی
  • ناباروری بدون دلیل: زمانی که تست ها دلیلی برای ناباروری پیدا نمی کنند.

تست پی جی دی ای وی اف چیست؟ PGD و PGS

روش PGD (Preimplantation Genetic Diagnosisبه انگلیسی ) پی جی دی یا تشخیص ژنتیکی پیش از لانه برای شناسایی نقایص جنین تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری به کار می رود
به این وسیله می توان از انتقال ژن های معیوب به نوزاد جلوگیری می شود.

تعیین جنسیت در ای وی اف

روش PGS (Preimplantation Genetic Screening) یا غربالگری ژنتیکی پیش از لانه گزینی جنین، برای بررسی در جنین های حاصل از لقاح آزمایشگاهی استفاده می شود.
انجام آزمایش های ژنتیکی پیش از لانه گزینی می تواند به بارداری های نامطلوب در جنین هایی با مشکلات ژنتیکی و کروموزومی کمک کند.

تصاویر انجام عمل ای وی اف (ivf)

فیلم واقعی انتقال جنین در ای وی اف

 

انتقال یا کاشت جنین (به انگلیسی Embryo transfer)، به مرحله‌ای از فرایند کمک‌ باروری اطلاق می‌شود که در آن جنین‌ها به قصد ایجاد بارداری در رحم زن قرار می‌گیرند. این تکنیک اغلب در ارتباط با لقاح آزمایشگاهی (IVF) استفاده می‌شود.
عواملی که می‌توانند بر موفقیت انتقال جنین تأثیر بگذارند، عبارتند از:

  • پذیرش آندومتر
  • کیفیت جنین
  • تکنیک انتقال جنین

عکس مراحل ای وی اف

اینفوگرافیک مراحل بارداری با ای وی اف

پاسخ به سوالات شما درباره ی ای وی اف (IVF)

ایا بارداری با ای وی اف قطعی است؟ بار اول جواب میده؟

لقاح آزمایشگاهی موثرترین نوع درمان باروری است که شامل دست زدن به تخمک یا جنین و اسپرم می شود. این گروه از درمان ها با هم، فناوری کمک باروری نامیده می شود.

ایا ای وی اف به رحم اجاره ای یا اسپرم اهدایی نیاز دارد؟

IVF را می توان با استفاده از تخمک و اسپرم خود زوج انجام داد. یا ممکن است شامل تخمک، اسپرم یا جنین از یک اهدا کننده شناخته شده یا ناشناس باشد. در برخی موارد، ممکن است از یک رحم اجاره ای – فردی که جنین در رحم او کاشته شده می شود – استفاده شود.

فرق بچه ای وی اف یا طبیعی

شانس شما برای داشتن یک کودک سالم با استفاده از IVF به عوامل زیادی مانند سن شما و علت ناباروری بستگی دارد. علاوه بر این، IVF شامل انجام روش هایی است که می تواند زمان بر، پرهزینه و تهاجمی باشد. اگر بیش از یک جنین در رحم قرار گیرد، می تواند منجر به بارداری با بیش از یک نوزاد شود. به این حالت بارداری چند قلو می گویند.

ای وی اف از نظر اسلام

طبق نظر جمع کثیری از علما، در صورتی که اسپرم و تخمک برای همان زوج باشد جایز است. اعمال حرام مانند استمنا فردی دیگر برای اهدای اسپرم و …، در صورتی جایز است که هیچ راه دیگری برای فرزندآوری و حفظ این ازدواج میسر نباشد. در آن صورت منعی ندارد.

بارداری با ای وی اف در ۵۰ سالگی

بارداری بالای ۵۰ سال به دلیل پیشرفت‌های اخیر در فناوری کمک باروری، به ویژه اهدای تخمک، برای زنان بیشتری امکان‌پذیر شده‌است و برای بسیاری راحت تر حاصل می‌شود.
به طور مثال، جیانا نانینی خواننده ایتالیایی در سال ۲۰۱۰، که ۵۶ ساله بود، کودک خود را به دنیا آورد.
در هر صورت، برای بررسی امکان یا عدم امکان این پروسه حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

ای وی اف مثبت و خونریزی

در صورت مشاهده لکه یا خونریزی بعد از انتقال جنین بیمار باید با پزشک معالج خود حتما مشورت کنید. عموما، لکه بینی های خفیف، نرمال است. در صورت بروز دل دردهای شدید و تهوع سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید. در صورت پیگیری به موقع می توان از اقدامات لازم بهره مند گردید.

هزینه ای وی اف برای پسردار شدن

طبق گزارشات بین‌المللی مبلغ IVF در ایران به نسبت سایر کشورها بسیار مناسب است. هزینه IVF در ایران حدود پانصد تا هزار دلار است. درحالیکه برای مثال این مبلغ در آمریکا حدودا بیست و چهار هزار دلار می باشد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *