دانستنی‌های سلامت

همه چیز درباره قرص اورژانسی ضد بارداری

همه چیز درباره ی قرص اورژانسی ضدبارداری

فهرست مطالب

قرص اورژانسی ضدبارداری چیست؟

قرص ضدبارداری (به انگلیسی Oral contraceptive pills (OCP))، نوعی پیشگیری از بارداری به روش خوراکی است که از هورمون ها برای جلوگیری از بارداری استفاده می کند. طبق گزارشات، قرص های ضدبارداری روزانه، با ۹۹ درصد موفقیت از بارداری جلوگیری می کنند. برخلاف سایر انواع کنترل بارداری، مانند کاندوم، این قرص از شما در برابر عفونت های مقاربتی (STIs) محافظت نمی کند. در نظر داشته باشید، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی، باید از محافظ اضافی همراه با قرص استفاده کنید.

در این مقاله ضمن بررسی تمامی فاکتورهای مهم در انتخاب و استفاده قرص های جلوگیری از بارداری، در انتها به سوالات پرتکرار شما در رسانه های اجتماعی پاسخ خواهیم داد.

انواع قرص ضدبارداری چیست؟

قرص های ضد بارداری خوراکی عموما در ۲ توع عرضه می شوند.

  • ترکیبی از استروژن و پروژسترون (قرص ضد بارداری ترکیبی با COC) هستند
  • فقط شامل پروژسترون (POP) می شوند.

رایج ترین قرص تجویزی پزشکان، قرص ضد بارداری ترکیبی است. پروژسترون هورمونی است که از بارداری جلوگیری می کند و استروژن خونریزی قاعدگی را کنترل می کند.

نحوه مصرف قرص اورژانسی

برای بهترین نحوه مصرف قرص اورژانسی، نهایتا تا ۷۲ ساعت بعد از رابطه جنسی دوز اول قرص اورژانسی و ۱۲ ساعت بعد دوز دوم را مصرف کنید. این قرص های اورژانسی جلوگیری از بارداری (مانند قرص تنسی و لونژیل) در دو دوز ۰.۷۵ و ۱.۵ عرضه می شوند. این دوز صرفا در تعداد قرص تاثیر داشته و در نحوه مصرف آن تفاوتی ایجاد نمی‌کند. در هر صورت جهت اطمینان، قبل از مصرف هر قرص، راهنمای استفاده از آن را مطالعه بفرمائید.

قرص اورژانسی یا “قرص صبح روز بعد” یک نوع پیشگیری از بارداری اضطراری است. این قرص برای زنانی که رابطه جنسی محافظت نشده داشته اند یا روش کنترل بارداری آنها شکست خورده است، استفاده می شود. قرص اورژانسی فقط برای پیشگیری از بارداری به صورت اورژانسی در نظر گرفته شده است، نه به عنوان یک روش دائمی برای کنترل بارداری. این نکته را حتما در نظر داشته باشید.

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی ضدبارداری

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی ضدبارداری در ۲۴ ساعت اول است. گرچه طبق اطلاعات درج شده در بسته بندی بعضی از این قرص ها، تاثیرگذاری آن را تا ۵ روز نیز می‌دانند! به هرحال بهتره ریسکش رو نکنی!

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده؟

تنها راه برای فهمیدن این که قرص اورژانسی موثر بوده، پریود شدن است. اگر در ۲۴ ساعت اولیه قرص را استفاده کنید، احتمال موفقیت ۹۹ درصد است، پس نگران نباشید!

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

پس از مصرف قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری، احتمالاً عادت ماهانه شما به موقع یا چند روز دیر و زود از راه می‌رسد. ممکن است تا یک هفته تاخیر داشته باشد و حتی گاهی دیرتر. اگر پریود شما بیش از یک هفته تاخیر داشته باشد، توصیه می کنیم تست بارداری انجام دهید.

 

اسم انواع قرص اورژانسی ضدبارداری خارجی

قرص ضدبارداری ال دی چیست؟

یکی از داروهای ضد بارداری ترکیبی خوراکی LD است که حاوی 30 میکروگرم اتینیل استرادیول و 150 میکروگرم لوونورژسترول است. این هورمون های زنانه، فرایند تخمک گذاری را عقب می اندازند. اکثر قرص های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون هستند که به همین دلیل به آنها قرص های ترکیبی می گویند.

بهترین قرص اورژانسی ضدبارداری بدون عوارض

داروهایی که برای پیشگیری از بارداری اضطراری استفاده می شوند به باروری آینده آسیبی نمی رسانند. پس نگران عوارض خاصی نباشید. اگرچه عوارض مختلفی مانند تهوع و سرگیجه ممکن است در بعضی از افراد رخ دهد. لازم به ذکر استفاده مداوم قرص های ضدتهوع در کنار قرص های ضدبارداری توصیه نمی‌شود.

بهترین قرص ضدبارداری برای تنظیم پریود

پزشکان گاهی اوقات قرص های ضد بارداری را برای تنظیم قاعدگی تجویز می کنند زیرا می توانند تا به کنترل سطح هورمون کمک کنند. قرص های ترکیبی ضدبارداری (COC) معمولاً با ۲۱ روز قرص فعال و ۷ روز قرص غیرفعال یا 24 روز قرص فعال و 4 روز قرص غیر فعال ارائه می شود. این کار چرخه قاعدگی شما را تنظیم می کند و به شما امکان می دهد هر ماه با مصرف قرص های غیرفعال پریود شوید.

 

قرص اورژانسی ضدبارداری تنسی – معروف به قرص صبح روز بعد!

قرص تنسی برای چیست؟

قرص تنسی ۷۵۰ میکروگرم (Tansy 750)، حاوی هورمون مصنوعی پروژسترون به نام لوونورژسترول (levonorgestrel) است. همان ماده ای که در ای یو دی هورمونی میرنا نیز به کار می رود. این قرص در ۷۲ ساعت اولیه بعد از رابطه جنسی، ۸۵ درصد موفقیت در جلوگیری از بارداری را از خود نشان داده است.

نحوه مصرف قرص تنسی ۰/۷۵ و ۱/۵

ترجیحا تا قبل از ۲۴ ساعت اولیه پس از رابطه جنسی، دوز اول (۱ قرص ۷۵۰ میکروگرمی) و پس از ۱۲ ساعت قرص دوم را استفاده کنید. اگر قرص ۱۵۰۰ میکروگرمی تنسی را تهیه کرده اید، تنها یک قرص باید مصرف شود.

عوارض قرص تنسی چیست؟ بر پریود تاثیر می‌گذارد؟

از عوارض قرص های ضدباردای به موارد زیر اشاره میشود:

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • درد لگن
  • قاعدگی نامنظم
  • حساس شدن سینه ها
  • سردرد
  • خستگی و احساس بی حالی
  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی
  • سرگیجه
  • خونریزی شدید در قاعدگی

این عوارض ممکن است از فردی به فردی دیگر متفاوت باشد. به طوریکه شخصی چند مورد و شخص دیگر هیچ کدام از موارد فوق را تجربه نکند.

احتمال بارداری با قرص تنسی

همان طور که گفته شد، این روش در سه روز ابتدایی تا ۸۵ درصد، به صورت موفق از بارداری جلوگیری می کند. هیچگاه فراموش نکنید که هیچ کدام یک از روش های جلوگیری از بارداری مانند قرص، کاندوم و ای یو دی صد در صدی نیست و احتمال خطا وجود دارد.

 

قرص ضدبارداری ال دی  چیست؟

یکی از داروهای ضد بارداری ترکیبی خوراکی LD است که حاوی 30 میکروگرم اتینیل استرادیول و 150 میکروگرم لوونورژسترل است.

طریقه مصرف قرص ال دی بعد از رابطه

معمولا این قرص در بسته های ۲۸ عددی ارائه می شود. هر روز ۱ قرص به مدت ۲۸ روز (یک سیکل قاعدگی) پشت سر هم مصرف کنید و سپس بسته جدید را در روز ۲۹ام شروع کنید. آخرین قرص ها در بسته های ۲۸ روزه قرص های ترکیبی فاقد هورمون هستند. این قرص‌ها قرص‌های «یادآور» یا «دارونما» نامیده می‌شوند. بهه شما کمک می‌کنند قرص خود را هر روز مصرف کنید و بسته بعدی خود را به موقع شروع کنید.

قرص ال دی برای پریود شدن سریع – تاثیر قرص های ضد بارداری بر سیکل قاعدگی

بسیاری از جنبه های خونریزی می تواند تحت تاثیر قرار گیرد، و این اثرات می تواند در طول زمان تغییر کند. بسته به روش پیشگیری از بارداری، پریودها می توانند طولانی تر، کوتاه تر، سنگین تر یا سبک تر باشند. لکه بینی و خونریزی نامنظم از عوارض جانبی رایج اکثر روش های کنترل بارداری هورمونی است، به ویژه در ماه های اول استفاده.

چند روز بعد از خوردن قرص ال دی پریود می شویم؟

به طور کلی، حدود ۳ روز پس از اتمام تمام ۲۱ قرص فعال در یک بسته ۲۸ قرصی، اکثر خانم ها پریود خود را شروع می کنند. اگر از یک بسته ۲۸ قرصی استفاده می کنید، در طول هفته ای که از قرص های یادآور (بدون هورمون) استفاده می کنید، پریود می شوید.

عوارض قرص ال دی برای آقایان (LD در مردان)

قرص های ضدبارداری مانند ای دی، دارای هورمون های زنانه مانند استروژن هستند. استفاده بلند مدت این داروها ممکن است باعث بروز علائم زنانه در مردان شود مانند:

  • بزرگ و حساس شدن سینه ها
  • کم شدن موهای بدن و صورت
  • تغییرات عاطفی
  • کم شدن قوای جنسی مردانه

قرص اورژانسی ضدبارداری و یا زعفران! – جلوگیری سنتی از بارداری بعد از ریختن اسپرم در رحم

عده ای معتقدند مصرف بعضی از غذاها باعث ریختن دیواره رحم، پریود شدن و در نتیجه جلوگیری از بارداری می‌شود. این مواد غذایی عبارتند از:

  • جلویگیری از بارداری با زعفران
  • جلویگیری از بارداری با گلاب
  • جلویگیری از بارداری با زنجبیل
  • جلویگیری از بارداری با میخک

نوشیدن دمنوش زعفران در طب سنتی یکی از شناخته شده ترین روش های پیشگیری از بارداری است.

 

جلوگیری از بارداری با زعفران

زعفران دارای خواص آنتی اکسیدانی است که مصرف آن برای فوائد زیادی دارد. با بررسی شواهد به نظر می‌رسد که مصرف بیش از حد زعفران در نخستین هفته‌های بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود. بهتر است که زنان باردار فقط از سه ماهه دوم بارداری به بعد به مقدار کمی از این ماده را مصرف کنند. در هرصورت جلوگیری از بارداری با خوردن مواد غذایی روش اثبات شده ای نیست و بهتر است خیلی روی آن حساب باز نکنید.

زعفران می تواند باعث انقباضات رحم می‌شود، برخی از آن به عنوان یک روش برای سقط جنین زودهنگام استفاده می‌کنند.

روش های ضدبارداری اورژانسی – آی یو دی مسی و هورمونی

به گزارش سازمان جهانی بهداشت (Who)، آی یو دی یا IUD (به انگلیسی Interauterine Device) حاوی مس، موثرترین نوع پیشگیری از بارداری اضطراری موجود است. قرص های ضد بارداری اضطراری توصیه شده توسط WHO عبارتند از اولیپریستال استات، لوونورژسترل، یا داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی (COCs) که شامل اتینیل استرادیول به همراه لوونورژسترول است.

از کجا آی یو دی بخریم؟

خرید ای یو دی مسی ۱۰ ساله امریکایی کاپرتی - کاپی آیتی

تسنیم گستر مفتخر است تا با ارائه بیش از ۲۰ نوع آی یو دی و اقلام مصرفی مورد نیاز اعم از ست جایگذاری ای یو دی و قلاب خروج ای یو دی (هوک IUD) در خدمت شما عزیزان باشد. در این میان بهترین ایودی ضدحساسیت طلا یوروگاین اسپانیا و ای یو دی نقره، که انحصاری شرکت تسنیم گستر نیز هستند را از دست ندهید!

با مشاهده و خرید انواع ای یو دی اینجا کلیک کنید!

قیمت و خرید آی یو دی میرنا

عکس باز آی یو دی هورمونی میرنا (Mirena IUD) - ایودی میرنا- تسنیم گستر خرید آی یو دی هورمونی میرنا ساخت آلمان (Mirena IUD) - تسنیم گستر

ای یو دی میرنا با آزادسازی تدریجی هورمون پروزسترون مصنوعی (لوونورژسترول)، باعث تخریب تدریجی دیواره رحم و ضخامت مخاط رحمی می شود. همین عامل باعث می‌شود که این آی یو دی آلمانی، گزینه جذابی برای جلیوگیری از بارداری تا ۸ سال و درمان پریودهای سنگین و آندومتریوز باشد.

برای مشاهده و خرید اینجا کلیک کنید.

خرید و قیمت ای یو دی آمریکایی مسی

ای یو دی های ضد حساسیت ۵ ساله یوروگاین - ای یو دی طلا نقره مس

ای یو دی های کاپرتی (Copper T) همواره از محبوبترین روش های به صرفه جلوگیری از بارداری بوده اند. تسنیم گستر ای یو دی های T شکل مسی‌ (Copper) را، در تنوعی از برترین برندهای پزشکی دنیا عرضه می کند.

برای خرید انواع ای یو دی کاپرتی آمریکایی، بلژیکی و هندی، بر روی تصاویر زیر کلیک کنید.

خرید و قیمت IUD کاپرتی - ای یو دی آمریکایی مسی کاپرتی

آی یو دی کاپرتی آمریکایی

قیمت و خرید آی یو دی مسی ۵ ساله Cu380 مونالیزا بلژیک -Monalisa Cu380 Copper IUD

آی یو دی کاپرتی مسی مونالیزا بلژیک

خرید ای یو دی مریل (Meril T380A) - ای یو دی مسی - جلوگیری از بارداری - قیمت ایودی مسی - قیمت آی یو دی ۱۰ ساله

آی یو دی مسی ۱۰ ساله هندی

قیمت و خرید آی یو دی مس یوروگاین اسپانیا - Eurogine Novaplus T380 Cu Normal IUD

آی یو دی مس یوروگاین اسپانیا (ضد حساسیت)

قیمت ای یو دی مسی آمریکای - کاپی آیتی! ای یو دی ۱۰ ساله کاپرتی SMB

آی یو دی کاپرتی هند

 

 

4 دیدگاه در “همه چیز درباره قرص اورژانسی ضد بارداری

  1. ماه تابان گفت:

    سلام من سه شنبه هفته پیش رابطه محافظت نشده داشتم و در روز اول دوره تخمک گذاری بود مایع منی ریخته شد روی ناحیه تناسلی ولی داخل نریخت بلافاصله پاک کردم و هم شستم هم قرص اورژانسی تنسی ۱/۵خوردم
    ممکن هست بارداری صورت گرفته باشه

    1. tgit گفت:

      سلام و وقت بخیر
      با توجه به توضیحات شما و اقداماتی که بلافاصله انجام دادید، احتمال خیلی کم هست.
      به این نکته توجه داشته باشید که در روابط محافظت نشده ریسک بارداری بالا است به دلیل اینکه مایع پیش منی نیز حاوی اسپرم هست.
      اگر به هیچ عنوان قصد بارداری ندارید بهتر است که از روش‌های جلوگیری مانند کاندوم، آی‌یو‌دی و یا قرص ضدبارداری استفاده کنید.

  2. کاربر گفت:

    سلام. ما همیشه از کاندوم استفاده میکنیم. ولی دیروز بنظرم رسید کمی مایع از بالای کاندوم بیرون زده. آیا همچین احتمالی هست یا خیسی از ژل لوبرکانت بوده؟ بنظر شما برای احتیاط، قرص اورژانسی استفاده بشه؟

    1. tgit گفت:

      سلام و وقت بخیر
      به صورت قطعی نمیتوان پاسخ داد.به دلیل عوارض قرص های اورژانسی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *